Má BJB vstoupit do České evangelikální aliance?
Reakce na článek Vlastimila Malého „Česká evangelikální
aliance“ (Zpravodaj, leden 2007)
V aktuálním vydání Zpravodaje BJB bratr Vlastimil Malý
podává informaci o ČEA. Tento článek je patrně jednou z reakcí na
skutečnost, že na posledním SD BJB v Ostravě opět neprošel návrh na vstup
BJB do ČEA. Bratr Malý v závěru svého článku opakuje otázku: „Měla by BJB
být také členem?“ Odpovídá na ni jednoznačně kladně.
Naše jednota se údajně nachází v „ghettu“, do kterého nás
uzavřela ateistická společnost. Členství v ČEA pak prý může být správnou
cestou k posílení našeho hlasu v konkrétním politickém rozhovoru. Členství
v Ekumenické radě církví je v takovém snažení nedostatečné, protože
málo prezentuje biblické postoje, které jako baptisté zastáváme.
Domnívám se, že jako BJB nemáme jistotu, že všechny naše
sbory sdílejí postoje ČEA. Rozhovor nad tímto tématem doposud veden nebyl. Není
ale takový rozhovor nutnou podmínkou pro kvalifikované rozhodnutí o vstupu či
odmítnutí? Osobně musím vyznat, že některé věroučné důrazy ČEA považuji nejen
za problematické, ale také za těžko slučitelné s tradicí klasického
baptismu. Týkají se zejména pojetí vztahu křesťanů a státu.
Baptistické pojetí církve vychází z myšlenkového
prostředí radikální reformace. Ta rozpoznala církev jako svědecké společenství,
které dosvědčuje Krista - jako živá a jednající alternativa pořádkům tohoto
světa. Taková svědecká církev se nijak nedegraduje tím, že je početně malá, že
nemá „reálný“ vliv na politické dění. Právě naopak. I v této své
principiální menšinovosti zůstává nositelkou Hospodinova zaslíbení.
Samozřejmě to neznamená rezignaci na konkrétní vstupy do
života většinové společnosti. Tyto vstupy se ale neodehrávají na půdorysu
návyků tohoto světa, formou početního nátlaku, politikaření a lobování.
Realizují se ve vytváření alternativ, angažovanou osobní službou potřebným,
věrností Kristu v dílčím rozhodování, prostě – nikoli „shora“, ale
„zdola“.
Na možnou výtku, že taková aktivita církve je málo účinná,
že postrádá globálnější dopad, nelze odpovědět jinak, než poukazem na příklad
života, smrti a vzkříšení našeho Pána Ježíše Krista. Svět nebyl přemožen jinou
mocí, než mocí vydanou, odevzdanou, bezmocnou. Tam, kde se na ni už nechceme
nebo nemůžeme spoléhat, tam zároveň vyznáváme, že v ni doopravdy nevěříme.
Nic nebrání tomu, aby BJB vedla rozhovor nad možností vstupu
do ČEA. Bez takového kvalitního a hlubšího rozhovoru by ovšem byl vstup do ČEA
chybou.
Jáchym Gondáš
Česká
evangelikální aliance
„Kdo
chce jít rychle, jde sám, kdo chce dojít daleko, jde s ostatními“.
Co je
evangelikální aliance? ČEA byla založena v roce 1991 a sdružuje 6
protestantských
církví (zatím bez BJB), 35 křesťanských neziskových a charitativních
organizací,
velký počet místních sborů a jednotlivců z dalších denominací v ČR. (včetně
několik
sborů BJB). ČEA je členem Světové evangelikální aliance , které v současnosti
celosvětově
zahrnuje více než 200 mil. lidí ve 120 národních aliancích.
Jaké
je její poslání? „Motivovat evangelikální křesťany* ke službě a spolupráci, být
hlasem
v dnešní společnosti.“ Poznámka: *Evangelikální křesťané přijímají Ducha
svatého
jako
osobu, věří že slovo Boží napsané v Bibli je inspirované Duchem Božím,
zastávají
biblické
principy v životě, před všenáboženským dialogem upřednostňují zvěstování
evangelia
Ježíše Krista jako jedinou cestu k Bohu....
Proč
by se takové církve měli sdružovat? ČEA zastupuje zájmy svých členů ve
veřejném
i křesťanském prostoru. Je jich hlasem vůči médiím, politické reprezentaci a
společnosti.
Svými socio-politickými aktivitami, kampaněmi a komunikacemi se zaměřuje
na
legislativu a oblasti, které jsou klíčové pro život církve a rozvoj její služby
ve
společnosti.
Pracuje na tom, aby byli evangelikální křesťané schopni jasně a konstruktivně
prosazovat
ve veřejném prostoru hodnoty vycházející z Bible a ze života církve. Bere na
sebe
výzvy současného světa a hledá na ně odpověď v Písmu svatém, které považuje za
nejvyšší
autoritu ve věcech víry i života. Umožňuje sjednocení křesťanů, aby jejich hlas
společnost
slyšela.
V
jakých konkrétních případech může ČEA jednat? V dnešní době, kdy křesťanské
hodnoty
de facto ztratily svůj vliv v téměř každé oblasti života společnosti, má církev
Ježíše
Krista povinnost relevantně a s autoritou komunikovat a být prorockým hlasem
vůči
sekulární
i náboženské společnosti. ČEA ukazuje nejen proti čemu jako křesťané jsme,
ale i
s jakou alternativou v Kristu přicházíme a kde jako součást společnosti vidíme
cesty k
obnově
vztahů, spravedlnosti a ozdravění života naší země.
ČEA
uspěla v roce 2005 se svou kampaní v Poslanecké sněmovně parlamentu ČR v
ukotvení
záruk svobody církví v antidiskriminačním zákoně, dále se věnuje dalším
tématům
z oblasti etiky a sociální spravedlnosti, jakými jsou: zákon o regulaci
prostituce,
zadlužování
domácností a osobní bankroty, omezení gamblerství, zvýhodnění rodin oproti
soužití
nesezdaných párů, rodinná politika státu, pracovní doba – den odpočinku. Dále
se
angažuje
ve školské problematice – zrovnoprávnění církevních škol. V reformě trestního
zákoníku
– ve věci eutanásie, pokusech na embryích, prostituci atd. ČEA sdružuje věřící
právníky,
lékaře a další odborníky z řad svých členů jejichž pomocí naplňuje své poslání.
Politické
a kulturní reprezentaci státu předkládá odborné analýzy palčivých problémů a
povzbuzuje
je k odpovědnému rozhodování.
Měla
by BJB být také členem? Pokud chce vystoupit z „ghetta“ do kterého nás
ateizmus
totalitního komunistického systému natlačil, tak určitě. Pro své účinné
působení
aliance
potřebuje zastoupení široké základny členů. Bratrská jednota baptistů zatím
jako
celek
stojí stranou, ačkoli je členem v Ekumenické radě církví, Ekumenické diakonii a
dalších
zastoupeních mnohem méně schopných prezentovat biblické postoje, které jako
baptisté
zastáváme. Jde jen o to, zda chceme zůstat v pasivním naříkání na poměry a
politiku
nebo raději posílit hlas nám nejbližších křesťanů.
Z
materiálů ČEA čerpal odpovědi Vlastimil Malý.
Komentáře
Přehled komentářů
Opravdu jste mě potěšili. Přál bych si, abychom takové starší měli i v našem sboru. Bohužel v posledních letech a s přílivem peněz od státu se vše nehezky mění a náš sbor již ztratil svoji nevinnost. Ještě jsem neztratil naději, ale bude to těžké, protože někteří pánové (bývalí bratři ve víře) budují raději svoje církevní impérium, než aby zůstávali v pravdě, která stála životy tolik našich předků ve víře.
Děkuji za výborný článek
(Petr, 2. 9. 2008 14:41)